TADEK NIEJADEK... I BRZUSZEK ŁAKOMCZUSZEK...

Wiele rodziców zmaga się z problemem zbyt małego lub dużego apetytu dziecka. Jak zainteresować niejadka tym co je, co zrobić gdy mały łakomczuch prosi o dokładkę?  

Jedzenie stanowi jedną z podstawowych części naszego życia – dlatego warto usytuować je wysoko na liście priorytetów. Zbyt duża ilość pokarmów lub nieodpowiednio zbilansowana dieta stanowi przyczynę nadmiarowych kilogramów, natomiast brak apetytu powoduje niedożywienie i zahamowanie wzrostu.

Jaka jest odpowiednia porcja? Czy dziecko jest najedzone? To pytania które często zadają sobie rodzice. Bardzo trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zróżnicowanie cech każdego dziecka jest bardzo indywidualne. Jedne szkraby od początku mają dobry apetyt i chętnie zjadają przygotowane posiłki inne zawsze grymaszą i jedzą niewiele a mimo to rozwija się prawidłowo.

Najważniejsze jest obserwowanie dziecka i dostosowanie wielkości porcji do jego potrzeb. Warto zaufać jego instynktowi – czasami może jeść to na co ma ochotę – wyjątek oczywiście stanowią słodycze. Istotny jest rytm podawania posiłków ponieważ to on jest jednym z czynników decydującym o zrównoważonym rozwoju dziecka. Jakość i regularność jest ważniejsza niż ilość jedzenia na talerzu. W ciągu doby zarówno dorośli jak i dzieci powinni spożywać 5 posiłków – śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja.

Nasze wyobrażenie o ilości którą powinno spożyć dziecko jest często wyolbrzymione. Wszystko zależy on indywidualnych potrzeb dziecka – niektóre z nich jedzą mniej – nie należy ABSOLUNIE podawać syropków, preparatów zwiększających apetyt.

NIEJADEK? JAK RADZIĆ SOBIE Z PROBLEMEM – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI:

  • zadbaj o różnorodność potraw i dodatków – zwróć uwagę na kolorystykę – dzieci jedzą oczami dlatego warto poświęcić kilka chwil na śmieszne udekorowanie kanapek, kompozycje warzyw lub owoców

  • zwróć uwagę na smak i zapach – dzieci nie przepadają za intensywnymi zapachami i smakami

  • wyeliminuj przekąski – podjadanie między posiłkami powoduje poczucie złudnego nasycenia – słone i słodkie przekąski i napoje mocno osłabiają apetyt na główne posiłki

  • pozytywne skojarzenia – budyń z uśmiechniętą buzią z soku malinowego wzbudza zachwyt w oczach dziecka i zachęca do spróbowania

  • zadecyduj sam – wspólna zabawa w gotowanie to strzał w dziesiątkę – pozwala decydować maluchowi co znajdzie się na talerzu a ponadto własnoręcznie przygotowana potrawa musi być spróbowana przez kucharza

  • dbaj o jakość a nie ilość – ważne jest by dziecko zjadło ze smakiem kilka łyżek zupy niż grymasiło nad ogromnym talerzem makronu

  • głodówka czy wmuszanie jedzenia? – dziecku nie stanie się krzywda jeżeli raz na jakiś czas nie zje posiłku – zmuszanie do jedzenia może może doprowadzić do odwrotnej sytuacji – jedzenie będzie utożsamiane nie z przyjemnością a przykrym obowiązkiem

  • nie przekarmiaj – pozwól dziecku zadecydować o ilości – daj mu zgłodnieć

  • zapewnij odpowiednią ilość aktywności fizycznej – nic tak nie pobudza apetytu jak np. zabawa w basenie lub gra w piłkę na świeżym powietrzu

  • uzbrój się w cierpliwość – spokojna atmosfera ułatwi dziecku dostosowanie się do nowej sytuacji

  • bądź dobrym przykładem – zacznij się zdrowo odżywiać ponieważ wzorce żywieniowe są głównie wynoszone z domu rodzinnego

Nadmierny apetyt dziecka nie zawsze jest powodem do radości, problem pojawia się w momencie kiedy waga przewyższa normy przewidziane dla danego wieku. Statystyki są przerażające w ciągu ostatnich 20 lat w Polsce trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą, a otyłość dotyczy coraz to młodszych dzieci. Należy mieć świadomość że otyłość nie jest jedynie wadą estetyczną, ale prawdziwą chorobą z której powagi rodzice i opiekunowie powinni zdawać sobie sprawę.

JAK ZACZĄĆ WALKĘ ZE ZBĘDNYMI WAŁECZKAMI?

  • trzeba zapamiętać że dzieci NIE WOLNO OCHUDZAĆ!

  • nie należy ograniczać ilości posiłków – trzeba zadbać aby ich jakość była najwyższa tak aby dostarczyć rosnącemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych

  • podawaj 5 posiłków o stałych godzinach

  • konieczna jest stopniowa zmiana nawyków żywieniowych całej rodziny – aby osiągnąć efekt wszyscy członkowie rodziny muszą jeść to samo – nie sposób wmusić w dziecko kanapkę z warzywami jak sami zajadamy się nutellą

  • nie należy podawać dziecku suplementów sprzyjających utracie masy ciała

  • wyeliminuj całkowicie przekąski między posiłkami

  • wybieraj żywność jak najmniej przetworzoną

  • staraj się wprowadzić jak największą ilość owców i warzyw w formie sałatek, soków, sorbetów

  • wyklucz całkowicie lub ogranicz do minimum napoje gazowane, słodycze, chipsy, fast foody – najlepszym sposobem jest nie kupowanie – nie mamy pokus na wyciągnięcie ręki

  • wspólne gotowanie – podczas „dorosłych prac” dziecko czuje się wyróżnione i dużo łatwiej jest przekonać je do spróbowania nowego produktu

  • nie zmuszaj dziecka do jedzenia tego czego nie lubi – efekt zawsze będzie odwrotny do zamierzonego

  • ograniczyć do minimum produkty z oczyszczonych mąk – białe bułeczki, chleb, ciastka

  • smażone dania zastąp pieczonymi, gotowanymi, duszonymi

  • zadbaj aby maluch wypijał ok. 1 litr wody niegazowanej

  • zaproponuj dziecku ciekawą i systematyczną aktywność fizyczną – wspólne pływanie, jazda na rowerze to świetna forma rozrywki

  • ogranicz bierne formy wypoczynku – TV, komputer

 

Życzę Wam, Drodzy Rodzice wytrwałości i konsekwencji a w razie pytań służę swoją pomocą.   

Edyta Sołek 

dietetyk 

Bon appetit